Jdi na obsah Jdi na menu

Bitevní piloti.

           Stíhací - bombardovací letectvo

 

Tato stránka popisuje pouze vzpomínku na kamarády a jejich umění při obraně vlasti. 

14962669_893996304070383_7692030268446824025_n.jpg

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tento  příspěvek  není  obhajobou  útočného  bojového   nácviku  ,  ale chci vám představit  piloty, kteří  by dokázali za všech povětrnostních podmínek  ochránit  naší republiku , tak jak to umí dnes kluci na J 39  Gripenech.  Není to nic agresivního ,  jen ukázka pilotního  umění a také smutné vzpomínky na daň ,  kterou někteří  piloti zaplatili svým životem. V tu dobu se létalo jen na letounech co zobrazuji.  Jiří  Kurz           

          

Jeden všední den- náplň práce pilotů :

Je brzo ráno, něco zvoní, vystřeluji z postele a číhnu na Lemanky. Co tak dnes pozdě, myslím si, vždyť je teprve 5,00 hodin a poplach bývá vždy kolem čtvrté. Koukám z okna a hledám oplachtovanou Tatru - 805 se ,, záklaďákama,, /spojkami/, kteří nás vždy budí. Vše je dnes omyl, byl to zvonek u souseda. Už nejdu spát. V šest hodin beru kolo a jedu na letiště na snídani. Ta je povinná a kontrolovaná doktorem. V 7,00 hodin na učebně je nástup a velitel letky mjr. Franta Čermák upřesňuje zaměstnání.To bude zas fofr, kleji. První hodina chemická na nádvoří, pak ZHN/zbraně hromadného ničení/ a cizí armády.Tam se alespoň něco nového dozvím. Před obědem na učebně č.26 začíná rozbor včerejšího létání a pak hned předletová příprava na zítřejší noční. Po obědě a po předletové přípravě máme také na hřišti přezkoušení z  tělesné přípravy z  velitelství 10. letecké armády a pak závěrečné přezkoušení mjr. Rudou Lvem, který bude zítra řídit noční.Samé přezkoušení. Mám náladu pod psa. Tak to jde 3x týdně, mezitím pořádný poplach brzo ráno, cvičné kontroly z katapultáže a opět teorie na učebně: navigace, meteorologie, spojení, rozpoznávání cizích letounů mezinárodní situace, střelby z pistole atd…….. nejhorší jsou zimní LTC, kdy letíme na polní letiště na několik dní a provádíme vyhledávání raket na zemi a střelby na pozemní cíle. Spíme na zemi po tělocvičnách nebo v  hospodách na sálech na polních lůžkách a ve svých spacácích. Jinak jsme na to vše zvyklí a nenadáváme. Jsme mladí a baví nás létání a sport. Toho tu je na vojně opravdu dost. Zimní výcvik na horách, v létě výcvik na vodních lyžích, seskoky padákem, fotbal, hokej, tenis a plavání v zimě v bazénu.Víme, že vše je nutné pro vycvičení a pro případné vyřešení zvláštních případů za letu.

U tohoto druhu letectva byl výcvik zaměřen hlavně na bombardování a střelby kanonem ráže 23mm a 37 mm a raketami 55mm a 130mm. Střelnice pro tréning  se používaly v Malackách - jednou ročně a u Čáslavi  Leština a Bělečko u Hradce Králové. Nemusím připomínat, že to nebylo bez průšvihů. Párkrát chytla na zemi tráva a v lese začalo hořet ,  jednou  také po vybrání zteče na Leštině npor. Jan Daněk zachytil o vrcholky stromů a musel se katapultovat . Někdy   pumy létaly také za terč pár stovek metrů což nebylo zvláštností. Byly z betonu a ze železa , nebyly ostré, ale vážily 250 kg a zasáhnout živý cíl na zemi, kde se pohybovalo mnoho houbařů , bylo  vždy nepříjemné. Dokonce nám jednou nařídili házet bomby systémem Tops-bombing, což spočívalo v tom , rozehnat letoun v malé výšce na maximum , po přeletu 50m kruhu na zemi na Bělečku, prudce stoupat do výšky 2000m, a před dokončením obratu  letounu ještě ve stoupání , odhodit pumy a dokončit obrat překrutem ve výšce 2500 m. Tak se tehdy cvičilo a létalo, hlavně při zemi.

 

   11013431_1109735519054325_7009935211123614339_n.jpg

  

 

 

 

 

 

 

    

Aurtorská práva :

Publikování nebo další šíření obsahu tohoto webu bez písemného souhlasu provozovatele je výslovně zakázáno. Porušení tohoto ustanovení bude považováno za hrubé  porušení práv provozovatele webu   se všemi z toho plynoucími právními důsledky.                                                                                                         

Zdroj: Foto poskytli :  Sas, Raiter, Dvořák ,Kořář ,Bursa, Skalický,Čáp, Klust , HavlíčekVáclav Havner a soukromý album J.Kurze, Píza, Ivan Adam.

 

           English verse :

 

      Velitelé vzdušných sil :

Po roce 1945 byl velitel letectva Alois Vicherek, pak :
Gen. Vosáhlo, Gen. Kamenický,Gen. Remek , Gen.Ploc ,Gen.Klíma.  
​ Gen. Kukel velitel 10.LA
 
  VP  Ing. Jaroslav Ulehla

   

Velitel 10.LA  Gen.Remek  a velitel letectva  Gen. Ing. Jan Ploc

Letecká přehlídka  nad letnou v Praze / Mig-15 bis /
 
10565124_523402961095255_1698463732604734513_n.jpg
   
               

 

 

 

 

hwscana00717.jpg

 

Skupina bojové přípravy HK  Holeček,Burda,Havlíček,Navrátil,Roš,Václavík,Ploc,Tichý,Zahradil,zubaři,Úlehla,Kuběna,Stanislav Štáb 10.LA v čele s gen.Úlehlou Jaroslavem a plk.Zahradilem. plk.Plocem, pplk.Havlíčkem ,Kuběnou Slavíkem, Machem, Rožem,Václavíkem  a dalšími v roce 1979

Stíhací bombardovací pluky u nás byly na letištích : Čáslav- Hradec Králové-Pardubice - Náměšť N/Oslavou- Přerov .  47.průzkumný letecký pluk působil v Mladé a Pardubicích  

 
10 Letecká armáda -velitelé :
Josef Kukel   do r.1969
Josef Remek do r.1973 , Jan Kopříva do 1976
Štefan Bolcha  a Josef Matyáš do 1983
Zdeněk Štorek do 1986
Ladislav Sochor do 1990 pak ing.Jan Váňa
 

Že letectvo soustředěné v 10. LA představovalo obrovskou sílu, dokumentuje stav letadel udržovaných v bojové pohotovosti k 30.6.1969 :

Letadla stíhací :  131 (MiG-19S, MiG-19PM, MiG-21F, MiG-21PFM)

Stíhací bombardovací  :  178 (MiG-15bis, Su-7BM, Su-7BKL)         

​       9.jpg         

 Generál Josef Kukel s kolegou .

 

 

 

 

 

 

Manželky - Hana Kurzová a  Gábina Gocová,  při pozvání na letišti u velitele v leteckém klubu Hradec Králové.

redone0002--2-.jpg

Velitel promluvil o důležitých  věcech pro dobrý chod a spokojenosti  pilotů , co mají manželky doma udelat,aby mohli piloti dobře  fungovat.. No moc se mu to nepovedlo !!!!!!!!.  Přihlásila se jedna  manželka a s ní souhlasily i další, že kde je to doma , když bydlíme 5 let na svobodárně 4 lidi v jedné místnosti a sdílíme hluk letadel ,poplach , a pod.a jsme tak unavení , že to pro dobrý chod pilotů je přímo nebezpečné. Diskuse byla rychle u konce .

 

?,?,Václavík,Rejhon,Holeček,Zahradil,Slavík,Fabo,Toth,Rož,Nocar,Havlíček/Hradec Králové/

10-la.jpg

 

 

 

 

 

 

 

adam12.jpg

  25.výročí založení 28.sblp. Čáslav 1977 : Vostradovský,Kozel,Valenta,Komenda,Kica, pplk. Josef Čáp, plk.Ing.Adam,gen.Ing.Úlehla 

 

 30. sbolp     letiště - Hradec Králové:

Rok 1945  30.sbolp. založen ve Kbelích - letouny IL-10 ,23.8.1945 přesun do Trenčína - používal letouny B-33

Rok 1950 pluk přemístěn do Prostějova-Stichovice, 1952 Pluk přesun do  Piešťan

1.11.1958- Mimoň-Hradčany - letouny Mig-15 velitel pplk.Fros

1959 Přesunut do Hradce Králové, velitelé: 1961 pplk.Šena,1964-pplk.Zubo,1970 Ing.pplk.Vávra,

1972 Ing.pplk.Liška,1977 Ing. pplk. Janko, 1984- Ing.pplk.Griga,1988 Ing . pplk.  Brchel,

1989- Ing.pplk.Hřebačka,1992 Ing . pplk. Tvrdoň, 24.6.1985 přesun do Pardubic - letouny SU-25 / 1987 vyhodnocen jako nejlepší útvar u MNO.   Dne 1.11.1994  pluk zrušen

Letiště Hradec Králové  bylo   velmi významné, protože zde sídlila v roce 1957- 59 Letecká Akademie a

bylo zde vycvičeno i mnoho zahraničních pilotů. V roce 1959 Akademie přemístěna do Košic.

 

Zdroj : R.Lev,J.Bursa,Z.Skalický,L.Klust,V.Novotný,Z.Raiter,M.Henzl, L.Majer,pí.Úlehlová,J.Kurz    

Česťa Rak,Luboš Kolář,ZdeněkSkalický,dole  Jarda Havlina Olda Beneš,Ulehla Bobouš, nahoře.Tomeš Jirka ,Lapuník , Bruno Jakubec, Jarda Bursa,Veselý,Franta Smejkal, Honza Ploc,Szakoš

 hwscanb00519.jpg

 

 

hwscan00052.jpg

 3-tí letka 30.sblp Hradec Králové.

 

 

 

 

 

 

                                           

 

 

 

Vlasta Ondrácek, Josef Holub, Míla Kříž, A.Viglažský

 

K tomuto pluku jsme přišli v roce 1964 : Jiří  Kurz ,  Bruno Jakubec,  Olda Beneš a Pepa Píza  z Čáslavi, kde jsem  létal 3 roky po ukončení  Leteckého Učiliště v Košicích. V tomto roce čáslavský pluk se začal přeškolovat na nadzvukové SU-7 BM a my  výše jmenovaní jsme zůstali dále sloužit v HK na Mig-15 SB  ze zdravotních důvodů.

 

hwscan00040.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-tí letka  30 sblp v Hradci Králové  

+Foukal,Vondrák,+Tošovský,+Pazderka,Kurz,Čermák,+Honzírek,+Komár,+Šilhán,Cink, Henzl.

Byla to nádherná změna sloužit v Hradci Králové a velmi jsem si toho  považoval. Zůstal jsem v Hradci Králové bydlet dodnes i když jsem ještě chvíli sloužil opět v Čáslavi u 34.divizní letky na vrtulníku MI-4 a 7 let v Mošnově na AN-2 a IL-14.

                                                                     

Odměny za filmování nad Karlovými Vary.

          Plk.Ing.Liška,Úlehla Bohouš,Ploc,Bella,Kurz,Foukal,Věchet

         

V roce 1974   dostal 30-tý  letecký pluk za  úkol natočit   film ,,Vysoká modrá zeď,, Natáčení se provádělo v Čáslavi a v Karlových Varech.

Skalický,Havlina,Beneš,Tomeš,Kolář,Szakoš,Úlehla se stali herci a filmovali společně se skutečnými herci   Růžkem ,Bednářem,  Langmajerem, Brabcem a dalšími.   Ti si zase zkusili posedět v Migách                                                    

 Lapuník, Havlina,Skalický,Beneš u Migu-15 sb

                  

 

Střelby a bombardování: Průšvihy:

U tohoto útvaru byl denní chlebíček střelby a bombardování.Stále se zkoušely nové ůhly do zteče až jsme se jeden den mohli já- Jiří Kurz a Bruno Jakubec sami sestřelit. Letěli jsme  v roji do Jincí s Vlastou Ondráčkem, který nás vedl.  Stalo se to takto: 

Na začátku srpna došlo při nácviku bombardování ostrými pumami k poškození dvou letounů. Kpt. Vlastimil Ondráček odhodil pumy nízko a poté málo energicky stoupal. Dva jím vedené letouny MiG-15 byly poškozeny střepinami z exploze. Npor. Jiří Kurz s Migem-15bis-Sb č.1166 i npor. Bruno Jakubec s Migem-15bis-SB č.0408 dokázali s letouny s děrami v potahu trupu i křídel bez potíží přistát. My jsme o tom ani moc nevěděli, jen po přistání to  Brunovi  nebrzdilo  a  já slyšel stále nějaké podivné zvuky. Bylo to pěkné štěstí. Také i pplk.Viglašký, který si nad stříbrňákem u Hradce Králové střihnul  výkrut a shodou okolností se tam koupal nějaký funkcionář. Takže tímto  i  A.Viglašký  letovod pluku ,dolétal.  

19146097_1110712732364272_7587148904157442263_n.jpg

Pazderka,Foukal,Tošovský,Věchet,Šilhán,Honzírek,dole-Kurz,Cink,Čermák,Komár,Henzl,Špak

 

hwscan00616oa.jpg Přeškolení na L-29 delfin ,Kolář L.-Kurz J.

 

 

                            

 

 

 

 

 

14962669_893996304070383_7692030268446824025_n.jpg

 

 

                                                                 

 

 

 

 

  

 

 

Piloti od 30. sblp. byli po ukončení provozu Mig-15 byli přeškoleni  na bitevní letoun   SU-25 K a byli přemístěni do Pardubic. První letoun přiletěl do Hradce Králové v dubnu 1984 a další do Pardubic v roce 1985. Později přiletěla už větší skupina :Byl to historický den pro 30.sbolp. 25.6.1986, kdy z Gruzie přiletělo prvních 10 letounů na pardubické letiště. Jelikož  pluk nejdéle létal na starém typu Mig-15, tak se stalo, že dostal nejmodernější techniku. Letoun nebyl nabouchán extra automatickými zařízeními, ale byl úžasně obratný , létal podzvukově do 1000 km/hod, měl 2 motory Tumanski, 4.5 tuny výzbroje, a piloti ho měli rádi. Zkrátka to byl fešák-švihák a byl moderní. Dostup 7000 m a jen dolet do 1950 km  bylo málo. Říkali jsme mu ,, Hrábě,,.

 

 

  28. Sbolp   Čáslav         Začátek  útvaru byl v Brně  na  letounech IL-2 /IL-10/  

Velitel útvaru : Plk.Ing.Ivan Adam  a pak  v Čáslavi , Gen.Ing. Jaroslav Úlehla

Letiště bylo dobudováno v roce 1957 a  v  té době zde působil  20.slp. V roce 1958 byl přeorganizován na 28.sbol

Piloti z Čáslavi  na letounech SU-7 BM , Vzadu velitel pluku Ing. Plk. Zdenek Kadlec       

         

 

                                                                                                            

hwscanc00619.jpg

                                                   

 

 

 

                                                                                                                               

 

  Vzadu  Hornych,dole, Olda Beneš.               Vostradovský,Kelner,, Bezay, Pácl, Macháček,Komžák,

                                                                                                                   dole :  Moro,Pospíšil a Kozel  

 

 

Přežití pilotů : tréning v horách, na řece v lesích.

Tedy jak se výše píše, záleželo  na tělesné kondici pilotů. Ta se mimo jiné trénovala tak zvaným ,,přežitím,,. Moje první přežití bylo na letišti v Čáslavi. V sobotu k večeru nás  naložili do náklaďáku a odvezli asi 50 km někam k řece Sázavě. Byli jsme pod plachtou a směr i cestu jsme neznali. V tom prostoru nás po skupinách asi 10-ti pilotů vysadili a úkol zněl : dostaň se jak můžeš domů. Všude byli nasazené hlídky SNB, přšelo, zima, tma atd. Stačilo, že Vás  policajt oslovil stůj, aby jste  byl zatčen. Jak jsem řekl, úkol zněl, dostaň se do půlnoci na náměstí V Čáslavi. kdo se tam dostav -byl vítěz.

 

 

6. SLP  Přerov

 

Foto:   Lavický , Strnad,?,?

Nádherné letiště v rovině a  létaly zde letouny Mig-15,21.SU-22, IL-28, Mig-21, Mi-24. Letiště je známé hlavněrickými IL-28 pod historickými IL-28 s velitelem Vlado Grolmusem, který sem přivedl tento bombardovací pluk z Hradčan.

Létal zde např.u 6.sbolp. na bisech /Rybecký,Hrůza,Čepa,Strnad,/vel.letky/, Novák,Nagy,Štor,Hřebačka,Tutter,Havner,Lavický, Moravanský,Kordík,Žižňanský,Luža,

Matějov /vel.letky/,Smolka,Fiala,Jenč,Kružík,Moravanský a mnoho dalších.

Kluci po příchodu Mig-23 do Čáslavi, od přerovského pluku odcházejí na tento letoun v čele s mjr. Jardou Strnadem.

 

Byla zde i  škola na Su-7 a Mig-21

 

Moc nerad si připomínám jak jsem v 70. letech prožil přežití s 2. letkou a jejím velitelem Františkem Novákem v Krkonoších ve Špindlu. Byla to dobrá parta.Těšili se moc na to, jak se vrátí a zahájí přeškolenína Mig-21. Už se to Frantovi Novákovi a Šútúrovi nepovedlo. Po návratu trénovali na  lety po systému a dne 21.2.1974 při nočním létání pilot Šutúr omylem zavřel stop- kohout místo klapek při opakování okruhu.Oba zahynuli .

IL-28 Bomb. zde létal po  přemístění z Hračan

 

20.Sblp.Náměšť Nad  Oslavou

moniuk-namest-beze-jmena.jpg

     

SU-22

Foto poskytl  Ing.Jan Dúbravčík

 

 

 

  3. SLP. Brno

  Zdroj : Jarda Mílek  Mig-15

 Jarda Mílek  před startem na   Mig-15  v  Brně - Tuřany   

 

Tento pluk neměl dlouhého trvání. Byl založen 21.6.1949 a zrušen 31.8.1964. Muselo se zde moc pěkně sloužit z důvodů pěkné polohy u města a na rovině. Po něm zde působil 24.vrtulníkový pluk.

Velitelé:Truhlář,Vavřínek,Brodský,Kačer,Kovál,Zvara,Fros,Jančík,Petr,Komínek.

1964 červen - polní letiště Vyškov

Třetí letka : Vodička, Hrnčíř, Mílek,

VL Matějka,Plch,Vnuk,Šumbera,Vitáloš,Křižan,Špaček,Vlček,Hirš,Hanuš,

doktor-Jílek,pol-Lavický,Hřebačka 

a52-mig15-1964_05.jpg           

 Piloti 3-tí letky v roce 1964 těsně před zrušením pluku : Vlček, Vnuk, Mílek, Kočí  - u Migu 15   ještě v modrých

uniformách                                                                                            a52-mig15-1964_06.jpg

 

 

 

 

 

 Pilot Jaroslav Milek

 

18 .Sbolp - Pardubice

Vznik 30.5.1951 Líně. Pluk neměl dlouhého trvání,vzhledem k modernizaci našeho letectva,ale i tak se zapsal hluboce do historie létání. Znal jsem mnoho pilotů od tohoto pluku a byli jsme vlastně kolegové v divizi a plnili jsme stejné úkoly. Sloužit zde bylo podobné terno jako sloužit v Hradci Králové- opravdu nádhera.   J.Kurz

 

  mig--6-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970 - Dvořák, Palička,Landa, Libosvár,Lev,Václavík,Kolář Luboš,Kelnera další   u Migu 15

 

10580139_529905097111708_4630969413945055468_n.jpg

Díky za prohlídku

Jirí Kurz-"    na prvním místě je spokojený čtenář"

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Tonda. - Film Vysoká Modrá Zeď.

13. 6. 2021 0:18

Zdravím vespolek. Jen bych chtěl upozornit že film Vysoká Modrá Zeď se natáčel o rok dříve v r. 1973. Sloužil jsem tehdy ZVS u PVOS VÚ 8060 523. RTR a bylo nás tehdy několik posláno na výpomoc při natáčení (spojařina a ruční manipulace s letouny) Jsem tam dokonce zachycen jak tlačíme patnáctku ale jsou mi bohužel vidět jen nohy neboť jsem byl za trupem letounu na druhé straně. S pozdravem Tonda. https://www.youtube.com/watch?v=AVAXXo6eadE