Jdi na obsah Jdi na menu

Kukelovi a Remkovi kluci - Bitevní piloti

                Stíhací - bombardovací letectvo

U tohoto druhu letectva byl výcvik zaměřen hlavně na bombardování a střelby kanonem ráže 23mm a 37 mm a raketami 55mm a 130mm. Střelnice pro tréning  se používaly v Malackách - jednou ročně a u Čáslavi  Leština a Bělečko u Hradce Králové. Nemusím připomínat, že to nebylo bez průšvihů. Párkrát chytla na zemi tráva a v lese začalo hořet ,  jednou  také po vybrání zteče na Leštině npor Jan Daněk zachytil o vrcholky stromů a musel se katapultovat . Někdy   pumy létaly také za terč pár stovek metrů což nebylo zvláštností.Byly z betonu a ze železa , nebyly ostré,ale vážily 250 kg a zasáhnout živý cíl na zemi,kde se pohybovalo mnoho houbařů , bylo  vždy nepříjemné. Dokonce nám jednou nařídili házet bomby systémem Tops-bombing, což spočívalo v tom , rozehnat letoun v malé výšce na maximum , po přeletu 50m kruhu na zemi na Bělečku, prudce stoupat do výšky 2000m, před dokončením obratu  letounu. Tak se tehdy cvičilo a létalo, hlavně při zemi.

 

   SU-25 11013431_1109735519054325_7009935211123614339_n.jpg

  

 

 

 

 

 

 

    

Aurtorská práva :

Publikování nebo další šíření obsahu tohoto webu bez písemného souhlasu provozovatele je výslovně zakázáno. Porušení tohoto ustanovení bude považováno za hrubé  porušení práv provozovatele webu   se všemi z toho plynoucími právními důsledky.                                                                                                         

Zdroj: Foto poskytli :  Sas, Raiter,Dvořák,Kořář,Bursa,Skalický,Čáp, Klust , HavlíčekVáclav Havner a soukromý album J.Kurze,Píza,Ivan Adam

 

           English verse :

 

          Velitelé vzdušných sil :
Po roce 1945 byl velitel letectva Alois Vicherek, pak :
Gen. Vosáhlo, Kamenický,Remek,Ploc,Klíma  
8.jpg​ Gen. Kukel velitel 10.LA
1953-genstorek2-p.jpg    

ulehla1.jpg 0

 

 

 

 

 

 

 

bela_toth_kadlec_--2-.jpg

 

 

 

 

Bela, ?,   Zd. Kadlec VP

VP  Ing.Jaroslav Ulehla ,NŠ, Matoušek , Čáslav  

Velitel 10.LA  Gen.Remek  a velitel letectva  Gen. Ing. Jan Ploc

Letecká přehlídka  nad letnou v Praze / Mig-15 bis /
10565124_523402961095255_1698463732604734513_n.jpg
   
               

 

 

 

 

hwscana00717.jpg

Skupina bojové přípravy HK  Holeček,Burda,Havlíček,Navrátil,Roš,Václavík,Ploc,Tichý,Zahradil,zubaři,Úlehla,Kuběna,Stanislav Štáb 10.LA v čele s gen.Úlehlou Jaroslavem a plk.Zahradilem. plk.Plocem, pplk.Havlíčkem ,Kuběnou Slavíkem, Machem, Rožem,Václavíkem  a dalšími v roce 1979

 

Stíhací bombardovací pluky u nás byly na letištích : Čáslav- Hradec Králové-Pardubice -

Náměšť N/Oslavou- Přerov .  47.průzkumný letecký pluk působil v Mladé a Pardubicích  

 
10 Letecká armáda -velitelé :
Josef Kukel   do r.1969
Josef Remek do r.1973 ,Jan Kopříva do 1976
Štefan Bolcha  a Josef Matyáš do 1983
Zdeněk Štorek do 1986
Ladislav Sochor do 1990 pak ing.Jan Váňa

Že letectvo soustředěné v 10. LA představovalo obrovskou sílu, dokumentuje stav letadel udržovaných v bojové pohotovosti k 30.6.1969 :

Letadla stíhací :  131 (MiG-19S, MiG-19PM, MiG-21F, MiG-21PFM)

Stíhací bombardovací  :  178 (MiG-15bis, Su-7BM, Su-7BKL)         

​       9.jpg         

 

   Gen. Kukel  

 

 

 

 

 

 

?,?,Václavík,Rejhon,Holeček,Zahradil,Slavík,Fabo,Toth,Rož,Nocar,Havlíček/Hradec Králové/

10-la.jpg

 

 

 

 

 

 

 

adam12.jpg

  25.výročí založení 28.sblp. Čáslav 1977 : Vostradovský,Kozel,Valenta.Komenda,Kica, plk.Ing.Adam,gen.Ing.Úlehla 

 30. sbolp     letiště - Hradec Králové:

Rok 1945  30.sbolp. založen ve Kbelích - letouny IL-10 ,23.8.1945 přesun do Trenčína - používal letouny B-33

Rok 1950 pluk přemístěn do Prostějova-Stichovice, 1952 Pluk přesun do  Piešťan

1.11.1958- Mimoň-Hradčany - letouny Mig-15 velitel pplk.Fros

1959 Přesunut do Hradce Králové, velitelé: 1961 pplk.Šena,1964-pplk.Zubo,1970 Ing.pplk.Vávra,

1972 Ing.pplk.Liška,1977 Ing.pplk.Janko, 1984- Ing.pplk.Griga,1988 Ing.pplk. Brchel,

1989- Ing.pplk.Hřebačka,1992 Ing.pplk.Tvrdoň, 24.6.1985 přesun do Pardubic - letouny SU-25 / 1987 vyhodnocen

jako nejlepší útvar u MNO.   Dne 1.11.1994  pluk zrušen

Letiště Hradec Králové  bylo   velmi významné, protože zde sídlila v roce 1957- 59 Letecká Akademie a

bylo zde vycvičeno i mnoho zahraničních pilotů. V roce 1959 Akademie přemístěna do Košic.

 

Zdroj : R.Lev,J.Bursa,Z.Skalický,L.Klust,V.Novotný,Z.Raiter,M.Henzl, L.Majer,pí.Úlehlová,J.Kurz    

Česťa Rak,Luboš Kolář,Skalický,dole Havlina,Beneš,Ulehla Bobouš, nah.Tomeš, Lapuník,Jakubec,Bursa,Veselý,Smejkal,Ploc,Szakoš

 hwscanb00519.jpg

 

 

hwscan00052.jpg

 3-tí letka 30.sblp HK

 

 

 

 

 

 

 

                                           

 

 

 

 

 

 

Vlasta Vondrácek, Josef Holub,Míla Kříž, A. Viglažský

K tomuto pluku jsme přišli v roce 1964 Jiří  Kurz ,  Bruno Jakubec,  Olda Beneš a Pepa Píza  v roce   z Čáslavi, kde jsem  létal 3 roky po ukončení  Leteckého Učiliště v Košicích.V tomto roce čáslavský pluk se začal přeškolovat na nadzvukové SU-7 BM a my  výše jmenovaní jsme zůstali dále sloužit v HK na Mig-15 SB.

hwscan00040.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3-tí letka  30 sblp v Kradci Králové

+Foukal,Vondrák,+Tošovský,+Pazderka,Kurz,Čermák,+Honzírek,+Komár,+Šilhán,Cink, Henzl

Byla to nádherná změna sloužit v Hradci Králové a velmi jsem si toho  považoval. Zůstal jsem v Hradci Králové bydlet dodnes i když jsem ještě chvíli sloužit opět v Čáslavi u divizní letky na vrtulníku MI-4 a 7 let v Mošnově na AN-2 a IL-14.

                                                                     

 hwscan00318.jpghwscan00278.jpg

 

 

 

 

 

Odměny za filmování z leteckého prostředí nad Karlovými Vary.

V roce 1974   dostal 30-tý  letecký pluk za  úkol natočit   film ,,Vysoká modá zeď,,Natáčení se provádělo v Čáslavi a v Karlových Varech.

Skalický,Havlina,Beneš,Tomeš,Kolář,Szakoš,Úlehla se stali herci a filmovali společně se skutečnými herci   Růžkem ,Bednářem,  Langmajerem,Brabcem a dalšími.   Ti si zase zkusili posedět v Migách                                          

Plk.Ing.Liška,Úlehla Bohouš,Ploc,Bella,Kurz,Foukal,Věchet           

hwscan00289.jpg

          

  Lapuník, Havlina,Skalický,Beneš  u  Migu-15 sb

                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Střelby a bombardování: Průšvihy:

U tohoto útvaru byl denní chlebíček střelby a bombardování.Stále se zkoušely nové ůhly do zteče až jsme se jeden den mohli já- Jiří Kurz a Bruno Jakubec sami sestřelit. Letěli jsme  v roji do Jincí s Vlastou Ondráčkem, který nás vedl.  Stalo se to takto: 

Na začátku srpna došlo při nácviku bombardování ostrými pumami k poškození dvou letounů. Kpt. Vlastimil Ondráček odhodil pumy nízko a poté málo energicky stoupal. Dva jím vedené letouny MiG-15 byly poškozeny střepinami z exploze. Npor. Jiří Kurz s Migem-15bis-Sb č.1166 i npor. Bruno Jakubec s Migem-15bis-SB č.0408 dokázali s letouny s děrami v potahu trupu i křídel bez potíží přistát.My jsme o tom ani moc nevěděli, jen po přistání to  Brunovi  nebrzdilo  a  já slyšel stále nějaké podivné zvuky.Bylo to pěkné štěstí. Také i pplk.Viglašký, který si nad stříbrňákem u Hradce Králové střihnul  výkrut a shodou okolností se tam koupal nějaký funkcionář. Takže tímto  i  A.Viglašký  letovod pluku ,dolétal.  

19146097_1110712732364272_7587148904157442263_n.jpg

Pazderka,Foukal,Tošovský,Věchet,Šilhán,Honzírek,dole-Kurz,Cink,Čermák,Komár,Henzl,Špak

hwscan00616oa.jpg Přeškolení na L-29 delfin ,Kolář L.-Kurz J.

 

 

                            

 

 

 

 

 

a109.jpg14962669_893996304070383_7692030268446824025_n.jpg

 

 

                                                                 

 

 

 

 

  

Piloti od 30. sblp. byli po ukončení provozu Mig-15 byli přeškoleni  na bitevní letoun   SU-25 K a byli přemístěni do Pardubic. První letoun přiletěl do Hradce Králové v dubnu 1984 a další do Pardubic v roce 1985. Později přiletěla už větší skupina :Byl to historický den pro 30.sbolp. 25.6.1986, kdy z Gruzie přiletělo prvních 10 letounů na pardubické letiště. Jelikož  pluk nejdéle létal na starém typu Mig-15, tak se stalo, že dostal nejmodernější techniku. Letoun nebyl nabouchán extra automatickými zařízeními, ale byl úžasně obratný ,létal podzvuově do 1000 km/hod, měl 2 motory Tumanski, 4.5 tuny výzbroje, a piloti ho měli rádi. Zkrátka to byl fešák-švihák a byl moderní. Dostup 7000 m a jen dolet do 1950 km  bylo málo.

 

 

  28..sbolp   Čáslav        

Začátek útvaru byl  28.bitev. pluk v Brne na letounech IL-2 /IL-10/  

Velitel útvaru : Plk.Ing.Ivan Adam  a pak  v ČCáslavi  ,  Gen.Ing. Jaroslav   Úlehla

Letiště bylo dobudováno v roce 1957 a  v  té době zde působil  20.slp. V roce 1958 byl přeorganizován na 28.sbolp.

hwscanm000595.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Piloti z Čáslavi  na letounech SU-7 BM  Vzadu velitel pluku Ing. Plk. Zdenek Kadlec       

         

 

                                                                                                            

hwscanc00619.jpghwscan00v637.jpg

                                                   

 

 

 

                                                                                                                               

 

                                                                                                     Vostradovský,Kelner,, Bezay, Pácl, Macháček,Komžák,

                                                                                                                   dole :  Moro,Pospíšil a Kozel  

 

 

Přežití pilotů : tréning v horách,na řece v lesích.

Tedy jak se výše píše, záleželo  na tělesné kondici pilotů. Ta se mimo jiné trénovala tak zvaným ,,přežitím,,. Moje první přežití bylo na letišti v Čáslavi. V sobotu k večeru nás  naložili do náklaďáku a odvezli asi 50 km někam k řece Sázavě. Byli jsme pod plachtou a směr i cestu jsme neznali. V tom prostoru nás po skupinách asi 10-ti pilotů vysadili a úkol zněl : dostaň se jak můžeš domů. Všude byli nasazené hlídky SNB, přšelo, zima, tma atd. Stačilo,že Vás  policajt oslovil stůj, aby jste  byl zatčen. Jak jsem řekl, úkol zněl, dostaň se do půlnoci na náměstí V Čáslavi. kdo se tam dostav -byl vítěz.

 

 

6.sblp Přerov

 

58477_152331224797121_100000607341365_374521_3872289_n.jpg

 Foto: Lavický , Strnad

 

 

 

 

 

 

 

Nádherné letiště v rovině a  létaly zde letouny Mig-15,21.SU-22, IL-28, Mig-21, Mi-24. Letiště je známé hlavně historickými IL-28 pod velitelem Vlado Grolmusem, který sem přivedl tento bombardovací pluk z Hradčan.

Létal zde např.u 6.sbolp. na bisech /Rybecký,Hrůza,Čepa,Strnad,/vel.letky/, Novák,Nagy,Štor,Hřebačka,Tutter,Havner,Lavický,Moravanský,Kordík,Žižňanský,Luža,

Matějov /vel.letky/,Smolka,Fiala,Jenč,Kružík,Moravanský a mnoho dalších.

Kluci po příchodu Mig-23 do Čáslavi, od přerovského pluku odcházejí na tento letoun v čele s mjr. Jardou Strnadem.

Byla zde i  škola na Su-7 a Mig-21

 

Moc nerad si připomínám jak jsem v 70. letech prožil přežití s 2. letkou a jejím velitelem Františkem Novákem v Krkonoších ve Špindlu. Byla to dobrá parta.Těšili se moc na to, jak se vrátí a zahájí přeškolenína Mig-21. Už se to Frantovi Novákovi a Šútúrovi nepovedlo. Po návratu trénovali na Milety po systému a dne 21.2.1974 při nočním létání pilot Šutúr omylem zavřel stop- kohout místo klapek při opakování okruhu.Oba zahynuli 

t_il-28_rom_01_168.jpgstab-1.letky.jpg.jpg

 

 

 

 

 

Il-28 Bomb. zde létal po  přemístění z Hračan

 

 

 

20.Sblp.Náměšť Nad  Oslavou

moniuk-namest-beze-jmena.jpg

 a6920.jpg    ld-s-kv-8-9-90.jpg

 

 

 

 

 

 

SU-22

Foto poskytl  Ing.Jan Dúbravčík

namesti-su-7.jpg

 

 

  3.slp.Brno

  Zdroj : Jarda Mílek  Mig-15

 Jarda Mílek  před startem na   Mig-15  v  Brně - Tuřany   

 

Tento pluk neměl dlouhého trvání. Byl založen 21.6.1949 a zrušen 31.8.1964. Muselo se zde moc pěkně sloužit z důvodů pěkné polohy u města a na rovině. Po něm zde působil 24.vrtulníkový pluk.

Velitelé:Truhlář,Vavřínek,Brodský,Kačer,Kovál,Zvara,Fros,Jančík,Petr,Komínek.

1964 červen - polní letiště Vyškov

 3- tí letka : Vodička,Hrnčíř,Mílek, VL Matějka,Plch,Vnuk,Šumbera,Vitáloš,Křižan,Špaček,Vlček,Hirš,Hanuš,

doktor-Jílek,pol-Lavický,Hřebačka 

a52-mig15-1964_05.jpg           

 Piloti 3-tí letky v roce 1964 těsně před zrušením pluku : Vlček, Vnuk, Mílek, Kočí  - u Migu 15                                                                                               a52-mig15-1964_06.jpg

 

 

 

 

 

 Pilot Jaroslav Milek

 

18.sbolp - Pardubice

Vznik 30.5.1951 Líně. Pluk neměl dlouhého trvání,vzhledem k modernizaci našeho letectva,ale i tak se zapsal hluboce do historie létání. Znal jsem mnoho pilotů od tohoto pluku a byli jsme vlastně kolegové v divizi a plnili jsme stejné úkoly.Sloužit zde bylo podobné terno jako sloužit v Hradci Králové- opravdu nádhera.  Jiří Kurz

  mig--6-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1970 - Libosvár,.Lev,Václavík,.Landa     u Migu 15

 

10580139_529905097111708_4630969413945055468_n.jpg

Díky za prohlídku

Jirí Kurz-"    na prvním místě je spokojený čtenář"

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář