Létání u dopravního letectva bylo nesmírně zajímavé.
1. letecký dopravní a výsadkový LPpluk Mošnov
Aurtorská práva :
Publikování nebo další šíření obsahu tohoto webu bez písemného souhlasu provozovatele je výslovně zakázáno. Porušení tohoto ustanovení bude považováno za hrubé porušení práv provozovatele webu se všemi důsledky.
Létání u dopravního letectva bylo nesmírně zajímavé a nemohl jsem se toho nikdy ,,nabažit ,, .........../Jiří Kurz/
AN-12 Mošnov I tato Andula patřila do skupiny Dopravního letectva
Úvodem :
Mošnovské letiště :
Mošnov - letiště pojmenované podle vesničky jménem Mošnov, která byla přímo u vstupu na tehdy /vojenské letiště /. Bylo obrovské, na rovině mezi obcemi Mošnovem, Petřvaldem, Studénkou, Sedlnicemi.
Přistávací dráha dlouhá 3.5 km a široká 63 m. Směr 04/22 a výška 257 m. Mohli jste přistát a odstarovat třeba 3x a pořád jste byli na letišti. Mám to letiště stále zafixované v srdci , protože jsem tam 7 let bydlel v hotelu 10-sítka v Mošnově a jako pilot na AN-2 i IL-14 sloužil a dojížděl do mého bydliště v Hradci Králové , kde jsem bydlel v rodinném domku . Nechtěl jsem se stěhovat. Dojíždění bylo drastické , ale byl jsem mladý a to létání u 1. dopravně-výsadkového pluku byla pohádka. Někdy jsem se svezl v letounu IL-14 s veliteli od 10. letecké armády z Hradce Králové, kteří tam pravidelně přilétali na kontroly . Ideální bylo, když odlétávali domů v pátek v poledne. To mě brali vždy sebou . Byli to generálové Bolcha a Úlehla. Někdy mě autem T- 603 dovezli až před barák v Malšovicích. Díky za to. Na tomto letišti byl smíšený provoz: civilní letouny, stíhači s Mig 21 a vojenská dopravka s IL14 a An2. Byl ho někdy pěkný šrumec.
Jiří Kurz
Služba:
Při svém působení u 1. Leteckého pluku v Mošnově, jsem se setkal s mnoha výbornými piloty, nejen dopravními , ale i stíhači , kteří se z mnoha důvodů museli přeškolit na pomalejší stroje a to na dopravní nebo vrtulníky. Tím byl také narušen jejich civilní život, jelikož se museli přestěhovat z jedné posádky do druhé a rodina musela změnit zaměstnání , děti školu a pod. Byl jsem tím postižen i já.
7 let jsem dojížděl z Hradce Králové do Mošnova-Příbora, kde jsem na různých svobodárnách i hotelu , bydlel. Dopravní pluk byl obrovský komplex pilotů, navigátorů, radistů , palubních i pozemních techniků a dalších vojáků. Tím jsem se dostal do party , kde o různé příhody nebyla nouze. Pří přeškolování jsem létal s mnoha výbornými kapitány letounů .
V Mošnově vznikl pak k od 1.7.1986 -
1. smíšený dopravní letecký pluk.
Velitel 1. dopr.-výsadkového pluku byl plk. Grolmus a později plk. Mgr. Pešta Vladimír až do zrušení k 31.8.1993.
Složen ze 3 letek IL-14 a 1.letky AN-2, později z 1. letky s An-12 a An-26,
2. letka "Turbolety" L- 410
3. letka - vrtulníková s Mi-17
Velitelé: Ing. Pešta VP, Ing. Špaček,pplk.Szobi,....................... atd.
Ve vzpomínkách se neustále vracím k dopravním letadlům, kdy po usednutí do kabiny jsem dostal vždy nádherný pocit, který lze snad jen při létání pocítit. Nastavit sedačku, dát si sluchátka, ruka na plynech, zvednutý palec, že je vše O.K. To byla nádhera. Jiří Kurz
Náš letoun IL-14 , okopírovaná Dakota DC3, i tak byl výtečný a bylo z něho nádherně vidět. Hlavně při startu a přistání.
IL-14
U dopravního letectva se staly i příběhy , které se vymykají všemu normálnímu. Poslechněte si jeden z mnoha opravdu skutečných příběhů, kdy se na malých dopravních letounech sloužilo v Mimoni-Hradčanech, než byl pluk přemístěn do Mošnova:
,, Nejkrásnějš dívka na světě,,. Jiří Kurz
Skutečný letecký příběh, u kterého nám šlo o holé životy. Lifestyle: Pro portál : Studentpoint.cz
07. 04. 2015 Jiří Kurz
K napsání toho článku mne inspirovaly dvě odstrašující události. První je aktuální pád německého letounu Airbus 320 společnosti Germanwings v Alpách a
Podobný případ se udál i v našem letectvu. Náš příběh byl drastičtější, přečtěte si jej. Je pravdivý.
Byl poslední rok u bombardovacího letectva, kdy jeho příslušníci prováděli práškování lesních porostů na speciálně upravených malých dopravních letounech. Letouny byly pro tuto činnost k práškování upraveny jako agro-letouny a jmenovaly se Siebel. Jednoho letního dne dostala posádka: pilot E. Racko, navigátor M. Riessner a des. Szabo jako pomocník pro nakládání, za úkol přeletět z Brna do Prostějova – Stichovic a odtud provádět práškování polí v Čechách. V podvečer přistáli ve Stichovicích. Kapitán říká :
Druhý den ve Stichovicích jsem šel do kanceláře přihlásit nás na stravu a tam mě zastavil desátník základní služby a poprosil mě, zda-li by se s námi nemohl svést. Ještě prý nikdy neletěl. Byl to vysoký, svalnatý a ramenatý mládenec. Dostal od kapitána souhlas a vyzvali jsme ho, aby byl ráno připraven při nakládání DDT. Pomáhal nám a byl snaživý. Při posledním letu jsme ho vzali s sebou. Při návratu z prostoru Hrochova Týnce ve výšce 300 m nad terénem jsem novému cestujícímu ukazoval, kde jsme. Bylo krásné, slunečné dopoledne a značná turbulence, při které mi najednou vypadla z ruky tužka. Shýbl jsem se pro ni a najednou se ozvala silná rána. Pocítil jsem velké pálení v zátylku a na ruce jsem měl množství krve. Tento desátník zákeřně vytáhl pistoli, přiložil mi ji do týla a vystřelil. Zachránila mě spadlá tužka a schýbnutí. Otočil jsem se a on řval, abychom otočili letoun na kurz 230 stupňů. Chtěl jsem se odkurtovat, ale on mě střelil do plic a vypálil ještě potřetí. To mě zasáhl do tváře, následně do brady a do zad. Padl jsem i dozadu na řízení a letoun začal prudce klesat k zemi, až jsme narazili do řepného pole. Jako zázrakem jsme nezačali hořet, protože pilot vypnul palivové kohouty. Mezitím se mi podařilo odkurtovat. Celkem na mne útočník vypálil pět ran. Pilot – kapitán Racko byl v šoku a na chvíli přestal reagovat.
Při nárazu útočník padl hlavou do přístrojové desky a na chvíli znehybněl. Já jsem na něho okamžitě nalehl a Racko se mu snažil vyrvat pistoli. Vyšla rána a útočník si sám prostřelil dlaň. Drželi jsme ho pak na podlaze a Racko ho chtěl zastřelit. Pistole už byla bez nábojů, a tak ho tloukl pistolí do hlavy. Ale chlap neztratil vědomí a začal se zvedat. Pilot Racko otevřel okénko a vysoukal se ven. Já jsem rovněž chtěl opustit letoun okénkem na pravé straně. Přes silné krvácení a zranění se mi nepovedlo dostat se ven. Zůstal jsem napůl v okénku, když jsem najednou ucítil, jak mě útočník tahá zpět do kokpitu. Viděl jsem, že má v ruce nůž. Pudem sebezáchovy jsem sebral poslední síly a kopl jsem ho takovou silou, že jsem se od něho odrazil a vypadl jsem ven. Ještě jsem se odplazil několik desítek metrů od letounu a tam se mne ujala mladá dívka pracující na poli. Položila si moji hlavu do klína, abych se přestal dusit krvácením z úst, a dodávala mi sílu a útěchu. Bylo to od ní moc milé.
Nejkrásnější dívka na světě
V té chvíli to byla pro mne nejkrásnější dívka na světě. Musel jsem vypadat otřesně – s rozdrcenou čelistí, prostřelenou tváří a roztříštěnou bradou. V této krizové situaci se podařilo Rackovi zastavit projíždějící vojenské auto s vojáky vracejícími se ze střelnice. Měli samopaly, ale bez nábojů. Ti reagovali rychle – seskákali z aut a snažili se nám pomoci.
Okamžitě postupovali v rojnici k letounu. Když je útočník viděl, zaklesl si v letounu nůž mezi trubky a týlem se na něj nabodl. Rozhodně to byla nezvyklá sebevražda.
V průběhu našeho zoufalého boje byl náš drobný desátník pasivní a po dosednutí letounu na pole si otevřel zadní dveře a utekl. Mne pak vojáci naložili na auto a odvezli do nemocnice v Olomouci. Transfúze 2,5 litrů krve mi zachránila život. Zranění se hojila dobře a po kontrole jsem začal opět létat. První týden v nemocnici mě hlídali ozbrojení vojáci, protože si mysleli, že jsem chtěl uletět já. Byli jsme vyznamenáni za statečnost a později jsem létal u ČSA, a dokonce u guinejské letecké společnosti. Celkem jsem nalétal 17 000 letových hodin. Život mám rád, sportuji a ještě nedávno jsem pořádal doma nohejbalové turnaje. Riessner.
Dlouholetý vojenský pilot stíhač i dopravní pilot, pplk. Miroslav Moudrý
Vzpomínka na kamaráda pilota pplk.. Mirka Moudrého - Let do Maďarska-Tokelu
Do leteckého nebe odešel 1.11.2017
Zpracoval Jiří Kurz
Byl to dlouholetý vojenský pilot stíhač i dopravní pilot, pplk. Miroslav Moudrý, prima chlap. Létal od roku 1949 do 1989. Celý svůj život věnoval letectví.Od roku 2002 byl členem Svazu letců České republiky a byl v roce 2004 oceněn medailí za zásluhy. Byl to dobrý kámoš a mnoho jsem se od něho naučil . Rád jsem s ním létal na IL-14 v Mošnově. Je autorem knihy 1. let. dopravní pluk. Čest jeho památce!
Takže poslyšte tento příběh:
Byla neděle 2.listopadu 1978, ale ne pro posádku dopravního letounu IL-14 na mošnovském letišti. Rozkaz zněl , okamžitě se připravit na let do Maďarska a přivésti zpět techniky , kteří tam pracují na opravě letounu. Já osobně jsem toto přivítal, jelikož jsem dojížděl do Hradce Králové a tuto neděli jsem stejně držel hotovost v Mošnově- Příboře. Spojky nás svezli okamžitě a po chvilce jsme se hnali na seřadiště u hotelu Dukla v Příboře. Někteří měli hlavu plnou vzteku ze zničené neděle , ale befel byl befel.
Dojeli jsme gazikem na letiště a ve složení kpt.letounu Mjr.Mirek Moudrý, co-pilot kpt.Jiří Kurz, navigátor mjr. Franta Prokeš, radista kpt. Vilda Hnítka a borťák prap.Bláha jsme se nasoukali do cockpitu letounu.
Let se čtrnáctkou byl pro mě vždy za odměnu a dnes velel v kabině Mirek Moudrý , kterého jsem měl v oblibě. Byl velmi zkušený a vždy klidný. Jak jsem se usadil na pravé sedadlo a zamával rukama technikům, aby odstranili špalky z pod kol. To jsem pak dostal nádherný pocit do celého těla. Ten zvuk motorů to byla nádhera. Mirek Moudrý mě určil první půlku letu kočírovat a tak jsem se těšil na pěkný nedělní výlet. Po staru v 8,00 hod. stoupáme na hladinu 2450 m a nasazuji na trať : Břeclav, Dunakeszi, Budapest – Ferihegy - International, Tokol , toho času v ruské správě.
Let probíhal nádherně. Jen to počasí v listopadu bylo na,, draka ,, . Byli jsme vycvičeni přistávat za minima, ale tento let byl vyjímečný v tom , že po česku byla dohlednost 3,5 km a stále se zhoršovala. Nad maďarským Tokolem bylo obrovské kouřmo od země do výšky až asi 150m s dohledností 800 m. Také komunikace se zemí nestála za nic. Nejdříve v češtině, pak anglicky a v prostoru letiště Tokolu , rusky. Ovšem řídící létání tam dnes nebyl čistý Rus a nikdo jsme mu nerozuměli. Jen asi každé páté slovo. Jen navigátor František byl naše záchrana. Byl odborník na navigaci.
Po Budapešti, kterou jsme pod sebou ještě viděli přišlo ,, makáničko ,,. Letiště mělo délku 2 km a bylo umístěno mezi Dunajem a jeho ramenem v nadmořské výšce 100m. To bylo v tuto roční dobu předpokladem špatné dohlednosti. Nasadil jsem podle Franty na Tokol, čas uplynul, maják-NDB nešel naladit a tak zbývaly naše oči. Dispečer pomocí radaru se nás snažil navésti na přistání, ale to se opět nepovedlo-letiště jsme neviděli a tak Mirek nařídil opakovat okruh. Při druhém přiblížení mohlo dojít ke katastrofě. Opět jsme nenašli letiště a po přerušení klesání a při stoupání jsme se vyhoupli ve výši 140m nad kouřmo a strnuli jsme. Napravo od křídla se vynořily 2 komíny , které nás o několik metrů převyšovali. Byly z nějaké továrny v obci Halasztelek. Stačilo být pár metrů napravo a katastrofa byla jasná. Začal třetí pokus a zachránil nás navigátor Franta Prokeš. Uviděl zem a i letiště a malým okruhem jsme nakonec bez závad přistáli. Techniky jsme naložili, pár hodin to trvalo a domů jsme se vraceli za tmy. Po cestě jsme dostali pokyn od dispečerské služby na mezipřistání v Brně a pak už bylo vše OK. Čtrnácka /IL-14 /jako vždy, odvedla dobrou práci a já jsem opět poznal jak je nádherné a důležité býti v osádce s ,, Moudrým,, šéfem nejen podle jeho jména.
Zpracoval Jiří Kurz
Nejhorší katastrofa , která se udála u 1.dopravního pluku v Mošnově kdysi dávno.
Vzpomínka na kamaráda Laco Antoše.
V Mošnově u dopravního pluku se v tu dobu létalo na bezpečných a oblíbených IL-14. Později jsem tam dlouhých 7 let na letounech AN-2 a IL-14 létal i já. Havarie a katastrofy nebyly na denním pořádku. Letoun byl velmi oblíbený a spolehlivý. Jednou za čas se na něm prováděly revize i opravy. Opravy se prováděly na letišti v Přerově, jelikož v Mošnově nebylo na takové práce vybavení ani prostory.
Tento den roku 1964, o kterém píši z vyprávění, letěl letoun IL-14 z Mošnova do Přerova, do revize. Za kniplem seděl zkušený kapitán letounu, mjr. Emanuel Mikšík-velitel letky. Další lidé v osádce byli: druhý pilot kpt. Franta Teplý, navigátor npor. Laco Antoš, radista kpt. Zbyněk Flek a palubní technik kpt. Bohouš Janke
V Přerově museli čekat na vyřízení formalit a poté převzali jiný letoun a čekali na start do Mošnova kvůli zhoršení počasí. V tu dobu se na osádku snesla snůška 3 problémů: Museli letět domů ve 100 m, jelikož bylo této oblasti letecké cvičení a překáželi by stihačům. Ti stejně nelétali, protože počasí bylo na minimech. Druhý problém byl, že osádka byla tlačena domů okamžitě,aby se nový letoun mohl zúčastnit oslav SNP. Třetí tlak na osádku ,vlastně na kapitána letounu , byl osobní, rodinný problém mjr. Do letounu nastoupili i další cestující.Takže po povolení startu se vydali domů v malé výšce ,,po zemi,,. Vzdálenost to nebyla velká a doba letu asi 40 minut. Ale ty mraky, stále tlačily letoun stále níž a níž. Emanuel tuto trať znal nazpaměť a navigátor Laco Antoš jakbysmet.
Mapu nepotřebovali, znali každý kopeček-vždyť tuto trať zde létali tolik roků. A tak si to čtrnáctka spokojeně brumlá pomocí 2 hvězdicových motorů a kluci se za chvíli vidí doma. Ještě chvilku a narazí na telegrafní dráty, které se táhnou až od městečka Hranice skoro na práh dráhy a pak podle nich půjdou na přistání z přímky. To si asi říkali v duchu, jako my všichni, když jsme se do této situace dostali a hnali se za mlhy domů. Stačilo by ohlásit dispečerovi na věži v Mošnově,, : je to pod minima stoupu na větší výšku, nic nevidím a povolte let za IFR.Tedy dle přístrojů. To už se nikdo nedozví, proč to neudělali. 20 minut letu před letištěm Mošnov je kopeček Stará Horka-Starý Jičín a na něm bylo kdysi travnaté letiště pro kluzáky. Tento kopeček vyčnívá mírně nad terén a to kapitán letounu Emanuel Mikšík přehlédl. Náhle rána. Narazili do kóty 380 u obce Hůrka, 6 km západně Nového Jičína. Letoun se rozpadl a okamžitě zemřelo 10 lidí. Mimo osádku i cestující Jiří Juštík, ing. Jan Sklenář, Antonín Šída, Josef Harabiš a pan Sehnal. Zemřel můj dávný kamarád, navigátor Laco Antoš. Stalo se to 22.8.1964 a pomníček v Příboře nám tuto nemilou katastrofu připomíná.
Byla to nejhorší katastrofa, která se v Mošnově udála.
Čest jejich památce . Jiří Kurz
Nebezpečný let do Kyjeva a Astrachaně - Jiří Kurz
,,Davlénie 765 ,, ne to není možné,ale přece po chvilce zaváhání nastavujeme tento tlak na výškoměr letounu IL-14 a ze třiceti /což znamená/ 3000 m výšky, klesáme podle pokynů ,,posádky,, /sestupový lokátor / na letišti, přímo na přistání.Po patnácti minutách kola čtrnáctky olízla asfalt a už zcela za tmy jsme v deltě řeky Volhy, ve starodávné Astrachani. Vyhrnuji rukáv kombinézy a odkrývám svítící ciferník Lemanek. Za devět minut 21,00 hod. Posádka Karel Jezdínský, Jiří Kurz, Miroň Chmelař, Vilda Hnitka, Jirka Dvořák/, je na zemi. Druhá osádka přístává po pár minutách za námi.
Z pilotního hlediska máme dva dojmy za sebou. Přistání 10 m pod hladinou moře a čas posunutý o 3 hodiny dopředu. Po rozednění nás čeká mnoho dalších objevů v půlmilionovém městě na pobřeží Kaspického moře. Přiletěli jsme sem pracovně a dá se říci utajeně. V tu dobu, v roce 1980 bylo ještě vše tajné,až moc. Startovali jsme z Mošnova a vezli sem nevystřelenou , nevybuchlou raketu ,,vzduch-vzduch,, s kterými kluci ze žateckého letiště na Mig 21 trénovali ostré střelby nad Baltem. No a jedna byla vadná-ruské výroby a na kontrolu šla do Astrachaně. Trať letu byla naplánovaná přez Lvov-Rostov-Kyjev-Astrachaň. V tu dobu bylo nutné na první zastávce převzít pana ruského letovoda-majora ,,tak zv.medvěda,, který nás prý musel doprovázet z důvodu našeho zabloudění. Mínění jsme měli jiné, protože po přistání s námi musel na WC, do hotelu na pokoj a všude kam jsme se hnuli. Pro mě osobně tato kontrola mohla mít katastrofální dohru, vyloučení z létajícího personálu, propuštění do civilu a možná i něco horšího.
Co se stalo: Ten rok jsem odcházel z Mošnova a let jsem dostal za odměnu. Jedna trasa tam, byla asi 12 hodin a let byl zajímavý a vybočoval z pravidelné rutiny létání u pluku. Vlastnil jsem kameru Admiru 8 mm a protože to byl můj koníček a skoro poslední let na vojně, chtěl jsem mít památku. Po trati nebylo moc nic nenormálního a počasí výborné.
Astrachaň - 1981- Jaroslav Balát, Fedor, Miroň Chmelař, Svačina, Hnitka, Laco Ťažký, Karel Jezdínský, Jan Hanák, Jiří Kurz .
Blížili jsme se k Borispolu-letiště Kyjev. Já přistával z pravého sedadla na pravou kyjevskou dráhu. Vzadu jsem viděl stojánku vojenských letounů a ve sluchátkách zaslechl radio-hovor ruského pilota z IL-76, který prováděl okruhy a stále něco prověřoval. Já zaparkoval, kluci sbalili věci a odcházeli do haly i s ruským doprovodem. V tu chvíli mě napadlo : vyndej Admiru 8 mm kameru, lehni v kabině na podlahu, přikrej se kožíškem a až ta obrovská obluda bude pojíždět kolem tebe, nafilmuj si ji. Podotýkám , že v tu dobu bylo nemyslitelné na letišti míti kameru, nacožpak v SSSR. Další nemyslitelnost byla filmovat super moderní letoun , který byl právě ve zkouškách. Ale pocity ve mě přerostly. Tak se stalo,že jsem toho nenechal.Vše nalíčeno a už už mačkám spoušť mé kamery Admiry. Najednou zaslechnu za mnou ve trupu šramot . Instinktivně se otočím a ruský major stojí pár metrů za mnou v prázdném trupu. On se vrátil podívat proč nejdu a co dělám. Nevěřícně na mě kouká co to vyvádím, proč ležím na zemi a já už si v duchu balil švestky a připravoval se na ,,gulag, někde na Sibiři. Čekám jak zařve ty ŠPION a dá rozkaz ,,odevzdej kameru,, ale ono nic. Jelikož jsem byl tak zabalenej do kožíšku, tak si té kamery nevšiml. Něco jsem zamumlal o hledání spadlé mojí kabely a ochotně a jsem ho následoval za ostatními. Do dnešního dne o tom nikdo neví, ani osádka. Ze současného hlediska by to byla pro nový letoun a letiště obrovská reklama, ale tenkrát byla jiná, divná doba. Stejně jsem nic nenafilmoval, protože se zasekl film.
Druhý den už jsme byli ve městě, které nebylo bílé jako Ostrava, Lvov nebo Kyjev, /zasypané sněhem/, ale všude byla cítit step, sůl a příchuť moře. Zajímáme se o vše co nám je dostupné i když jsme ubytováni na letišti dvacet kilometrů od města.Je zajímavé a poučné vidět jak zde žijí lidé,jak pracují , baví se , jaké mají národní zvyky,co jedí a jaká jsou děvčata.Uprostřed města nás láká starobylý bílý ,,Kreml,, ,který vévodí celému městu.Ulice jsou plné lidí,na naše poměry nikde žádné náměstí, ale Volha se svým přístavem je obrovská a přitažlivá. Jsou lidé,kteří se za celý svůj život nepodívají dál než do vedlejší vesnice a v tuto chvíli jsme rádi, že mezi ně nepatříme. To si člověk uvědomí ,až když je tři tisíce kilometrů od domova a zvláště na některém historickém místě. Vše si zde bez obav filmuji, chodím ráno na pirožky, nakupiji maličkosti, které v tu dobu u nás nebyly/kalkulačky/a po pár dnech přišel rozkaz k návratu. Trať Rostov-Kyjev-Košice-Mošnov/Ostrava/. Ještě tradiční čaj a vodka do kufru. Po startu točíme na kurz 287 stupňů k domovu.
Nabyla by to ani správná cesta, kdyby nepřišly komplikace. Po dvou hodinách letu,není žádné ,,čisté nebe,, jak nám popřál astrachaňský dispečer, ale Rostov nebere na přistání a na všech okolních letištích je ,,tumán,, zákaz přistání. Začíná noc a nám dochází palivo. Po dlouhém prověřování vhodného letiště pro přistání se nám podařilo okusit beton v milionovém Dněpropetrovsku. Vlastně to bylo na Ukrajině a dnes to jsou místo letiště asi trosky, jelikož právě tam se bojuje. Za trochu strachu to ovšem stálo. Letiště bylo opět moc utajené a společné s armádou. Vzadu byly zaparkované vojenské stíhačky , přikryté plachtami.Tak jsme museli zaparkovat dost daleko od haly. Autobus přijel až k nám, k éru. Pohoštění bylo v jednom z nejlepších hotelů na Ukrajině. Zárověň se nám naskytla možnost podívat se jak se baví mladí lidé na tanečním parketě. Kolegové mi dají doufám za pravdu , že tenkrát jsme se cítili bezvadně. Návrat druhý den proběhl už normálně i když pojíždět mezi tolika velkoletadly / Il-86 ,Tu-154 / také nebylo k zahození. Ukrajina - Kyjev byl zdrojem výroby těch největších kapacitních letounů , které komerčně létají dodnes a Ukrajina - konstrukční letecká kancekář Air-Antonov je fakt ve světě známá letouny An- 2 , AN-124 , An-225. Do tohoto se vejde i obrovská lokomotiva a kdysi na jejím hřbetu zkoušeli převážet vesmírný BURAN. Cesta skončila,úkol byl splněn a v nás zůstalo pomyšlení, že to byla možná poslední cesta staré, dobré čtrnáctky/ IL-14/ tak daleko. No a vánoce jse nakonec stihl jen tak tak pomocí několika vlaků s přestupy v Přerově a Pardubicích. I to se stává o vánocích . Jiří Kurz
Bylo mě ctí- Díky za prohlídku . Jiří Kurz "na prvním místě je spokojený čtenář"
Náhledy fotografií ze složky Pilote najdi se .......