Jdi na obsah Jdi na menu

Události na našich letištích a setkání s Kateřinou .

                 HRADEC  KRÁLOVÉ -

,,CZECH   INTERNATIONAL   AIR   FEST,,

   

Duben  rok 2020 :

V  době   ,,Nouzového stavu,,  nám pomáhal   RUSLAN " Pardubice,,                     https://www.youtube.com/watch?ov=Sj1Kl9WrMss 

                                                                                    

   Jedny z  akcí na letišti v  Hradci  Králové  je : CIAF    2019 

                  s6302370.jpg            

 

 

 

 

 

0o

 

 

 

 

Zdroj :Jiří Kurz

Hradecké letiště o víkendu patřilo letounům i vojenské technice.

Mezinárodní letecká přehlídka CIAF v Hradci Králové začíná.  Dvoudenní letecký festival nabídl divákům historické i vojenské letouny, vystoupení akrobatických leteckých skupin nebo například bezpilotní letouny – tzv. drony. Nechyběly ani pozemní akce a velmi bohatý doprovodný program. Leteckou show CIAF každý rok navštíví desetitisíce lidí, a zahraniční piloti jsou vždy vítání.

 

Můj názor - Jiří Kurz

O letecké show  CIAF-HK - bylo mnoho napsáno i publikováno. Ty začátky byly moc pěkné a to co piloti předváděli bylo až na hranici možností. Mnohokráte jsem se bál za ně , že to nezvládnou. Zvládli to vždy a jsem rád ,že se vše odehrává na letišti,kde jsem prožil mnoho startů a přistání jako vojenský pilot.

Pavel Mates Hmm, a že tu samou stojánku kde stojí jen malé letouny , před doslova pár lety "zacpávaly" Biele Albatrosy, Ukrajinskye Sokoly, Patrouille de France, Patrulla Águila, Frecce Tricollori, nespočet nadzvukových stíhaček, zkrátka celý proudový svět a to byl prosím CIAF, tohleto?
Hradeckej Tyran Boženka Užili jsme si to s celou rodinou, program stál opět za to, nevím proč si všichni stěžují tato akce drží standart už několik let v celé Evropě a já hlavně děkuji pořadatelům, kteří byli ochotní a vstřícní a zajistili bezproblémový chod pro všechny aviaticke nadšence. Ještě jednou děkujeme a těšíme se za rok na místě.

Je to hezké letiště a rád se zase přijdu podívat.   Škoda ,že se musí na minulé CIAFY takto vzpomínat. Slyšel jsem i vyjádření amerických pilotů, jak se jim u nás  v HK nádherně létá a ty kulisy kolem /rybníky /, jsou nádherné pro orientaci. O vašem pivu a děvčatech ani nemluvě .                                                                                                          Zdroj Jiří Kurz  

SU-27       

s6302377.jpg

   

 

 

 

 

 

 

 

 

      Zdroj: Jiří Kurz       

 

 

Tenkráte - CIAF  Hradec Králové : podzim  roku 2011

 

Kateřina Černíková u Migu-15 bis na hradeckém letišti.

10389090_502956976473187_6956994934223298048_n.jpg      imag0128.jpg

Zdroj Jiří Kurz       

Tenkrát v pátek  roku 2011 při příletech letounů na CIAF- show,  se náhodně setkávám  na ploše letiště Hradec Králové, s  mladou redaktorkou  portálu  StudentPoint.cz , Kateřinou Černíkovou,

která ten den fotila pro svůj časopis, fotky letounů. Trochu jsme si zapovídali o tom, jak to zde na vojenském letišti vypadalo před mnoha lety a jelikož Katka byla leteckým fanouškem, tak jsem jí musel zodpovědět pár otázek z minulosti.  Jistě , že mě její zájem velmi potěšil a doufám, že i jí zájem o  letadla a para, vydržel dodnes. Zajímala se totíž zamlada o parašutismus na letišti v Jeseníku.  S Katkou to nebylo jen pouhé setkání, ale  chvíli jsme pak i spolupracovali pro portál StudentPoint. Měl jsem připraveno několik projektů a její zkušenosti by se hodily. Jednalo se o návštěvu 3 škol s přednáškou a ukázkou leteckých pomůcek, včetně padáku, které jsem si připravil . Také jsem plánoval  navštívit 2 letecké  školy  na letišti v HK a navštívit ,Centrum leteckého výcviku /CLV/ v Pardubicích i základnu letounů Gripen J-39 v Čáslavi s jejich simulátorem. Stálo to za to.Hezká byla také návštěva  u fi  Ing. Tlustého,  jehož  výroba Ultra letounů na hradeckém letišti je fascinující.  J. Kurz

 

 10676489_10202799048674351_334913633_o.jpg

 Návštěva u  fi. Tlustý letiště  HK.    Zdroj :J. Kurz

 

 

   Zde je pár zodpovezených otázek pro StudentPoint.cz :

 

Jiří Kurz: "Létání bylo mým snem, který se splnil."

 Rozhovor na letecké tema :

        07. říjen 2011 Kateřina Černíkova     

                             

Sportovní  redaktor  -   Kateřina Černíková                        Foto: soukr.archiv K.Černíkové

                      

Některé naše sny se splní takřka sami, na jiných musíme dlouho pracovat, abychom dosáhli kýženého cíle, a další se bohužel nikdy nevyplní. Právě splněná přání pak naplňují náš život. Pojďte se s námi ponořit do poutavého vyprávění člověka, kterému se jeho sen splnil, pana Jiřího Kurze.

 

10410472_502922726476612_3533684381397104837_n--2-.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokud bychom se vrátili k začátkům Vaší letecké kariéry - co Vás vedlo k tomu stát se pilotem? 

                                                                

Tak to je jednoduché. Každý kluk má svůj sen. Ten chce jezdit autem, ten náklaďákem, ten traktorem, a pak jsou tu ti, které láká letadlo. A já k nim patřil. Už na základní škole jsem chodil do modelářského kroužku, takže již tam vznikaly touhy sednout si do opravdového stroje.

Jak dál pokračovala cesta za Vaším snem?

Dál se mé kroky ubíraly, bohužel, na vojenské gymnázium v Kremnici

 

Bohužel? Co se stalo?

Nebyla to dobrá volba. Představte si, když zavřou čtrnáctiletého kluka na vojenskou školu . . . Dril, disciplína, návštěvy rodiny jednou za rok (a to ještě pouze tehdy, když jste nebyl trestán a měl dobré výsledky), žádná děvčata, žádná zábava...  Ale ano, jednou za měsíc jsme jezdili, celé gymnázium, do blízkého města do tanečních. Takže alespoň tam ta zábava byla a děvčata také.

 

Setkal jste se třeba již na tom gymnáziu nebo pak dále ve své kariéře s pověstnou armádní šikanou?

Ne. U letectva na žádné, ať už na větší či menší, klukoviny nebyl čas. Spíš jsme byli dobrá parta. Bavilo nás létání a sport. Hráli jsme fotbal, hokej, tenis, jezdili na kole, běhali, plavali, v zimě lyžovali.

69739883_2523806194350353_8526276678387761152_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

C-105 pro základní výcvik

 

 

Jaké byly Vaše začátky u letectva?

Přijímací zkoušky k letectvu byly vždy velice obtížné, připravoval jste se nějak speciálně, abyste svého cíle dosáhl?Ne, nic speciálního jsem netrénoval. Na vojenské gymnázium jsme byli přijati bez přijímaček, ale museli jsme samozřejmě projít speciálními psychotesty a zdravotními testy, které musel každý pilot ve svém životě absolvovat mnohokrát. Součástí byla prověrka prostorové představivosti – u pilota velice důležité schopnosti. Toto byly velice náročné testy a často se zkoušely různé nápovědy, aby testovaný dosáhl co nejlepších výsledků. Samozřejmě to lehké napovídání nemělo na výsledek testu téměř žádný vliv.

Příklad  : Na oddělení ,,psycho,, v ústavu Leteckého zdravotnictví Praha , bylo zařízení zvané ,,kombajn,, . Byla to velká blbárna. Větší magořinu jsem v životě nehrál.  Hledáte na třech světelných tabulí barevné bodky, které jsou k sobě nejblíž. Pokud jsou  zelená, šlapete na pravý pedál, modrá- levý pedál, když je to na pravé tabuli, tak taháte  k sobě pravou páku a naopak. Pokud uprostřed tak prostřední pedál. Do toho všeho vám jde do ucha signál: pip, pip, pip....ten počítáte a v mezeře sdělíte číslo. Ani se to pořádně nedá popsat,ale bez toho vás nepustí doktoři dál.

 

 

268581_2094806335495_816845_n.jpg Jak-11 pro pokračovací výcvik 

       

Pro to, abyste se stal pilotem, stačilo vojenské gymnázium nebo jste potřeboval ještě nějakou nadstavbu?

Tak samozřejmě, že mi gymnázium nestačilo! To bylo sice vojenské a spíše zaměřené na letectví, ale v podstatě jsme se k letadlům nedostali. Neměli jsme nic nalétáno. Pro vstup na letecké učiliště musel ale člověk mít nalétáno 50 hodin. Pro nás to byla rána pod pás, protože jsme dle dostupných informací měli pokračovat v leteckém výcviku, který ale podle tohoto předpisu nebyl možný. Rozčarovalo nás to. Psali jsme dopis ministrovi národní obrany. Nakonec jsme si museli rok odsloužit základní vojenský výcvik na letišti  v Plzni , udělat  letecké přezkoušení a pak konečně přišla ta očekávaná chvíle – přijetí na Letecké učiliště v Prostějově – Mekku všech československých letců.

 

Říkáte, že Prostějov byl Mekka, to v Československu nebyla jiná Letecká akademie?

Jistě, ještě Košicích. Měli jsme skvělé jméno. Dokonce jsme těsně po válce cvičili i izraelské piloty. Spolupráce s Izraelem však pochopitelně skončila po komunistickém převratu v roce 1948. To ale neznamenalo, že bychom s ostatními státy nespolupracovali. Cvičili se tu i Egypťané či Indonésané.

Před tím, než jste vzlétli, museli jste mít určitě za sebou velkou teoretickou přípravu. Co všechno čítala?

Teoretická příprava byla velice důležitá. Člověk musel mít znalosti o konstrukci letadla, jeho aerodynamice, chování ve stratosféře. Nesměla chybět meteorologie a navigace. Snad nejvíc se ale člověk naučil na zemi v letadle, kde si mohl všechno vyzkoušet, zažít, pochopit. Každý den v kokpitu vám něco dal. Bez teoretických základů by to však nešlo. Když jsme přecházeli z vrtulových (Jak 11) na proudová letadla (MIG 15), tak trvala teoretická příprava dva měsíce, než jsme mohli do kokpitu

Mluvíte o Jaku 11 a MIGu 15 – to jsou celkem známá letadla, na nich jste tedy začínali?

61176386_1227215517441909_8588881526148562944_n.jpg Mig-15 pro bojový výcvik

 

Ne, v žádném případě. Začínalo se na Trenérech C – 105, pak až se přecházelo na pokračovací typ Jak 11. MIGy mohli pilotovat pouze zkušení piloti. To už byla náročnější věc.

 

Jaká letadla Vám z hlediska pilotáže či leteckých vlastností více vyhovovala? Stíhačky? Dopravní? Podpůrná?

 

49112348_2004513439585035_3749687340545605632_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

AN-2 podpůrná, pro seskoky padákem

 

Z hlediska pilotáže? Skvělá byla AN – 2, běžně známá pod názvem Andula. Skvělá pilotáž, jednoduchá, spolehlivá a velice šikovná. Používala se hlavně jako výsadkové letadlo. Pro parašutisty byla dopravním prostředkem číslo jedna. Další letadlo, které jsem miloval, byl dopravní Iljušin IL – 14. Také skvělý a velice spolehlivý, komfortní pro pilota a navíc prostě vypadal dobře.

Jak dlouho jste byl ve službě?

Přibližně dvacet let.

 Létáte ještě v dnešní době?

Pouze jako pasažér. Strašně rád cestuji - a to jak po Evropě, tak i po ostatních kontinentech. Líbila se mi i Amerika. Jinak jako pilot létám pouze na simulátoru.

 Máte ještě nějaký letecký sen? Existuje letadlo, kterým byste se chtěl proletět?

Už ne, dosáhl jsem všeho, čeho jsem chtěl, navíc jakékoliv letadlo si můžu stáhnout a proletět se s ním na simulátoru. Nepotřebuji to.

Nyní  je mi nejlépe s rodinou a při cestování.

hwscan00m522.jpg snimek-045.jpg

            Chorvatsko                                              Jih Francie

 

Máte nějaké zajímavé příběhy, které se Vám s letadlem staly?

No jistě, několik. Na AN-2 jsem letěl z Košic do Mošnova a u Žiliny jsme chytli námrazu a nemohli pokračovat přes hory. Mraky byly do výšky asi 2000 m a kouřmo skoro až na zem. Rozhodl jsem sklesat do pár metrů, najít řeku Váh a nad hladinou letět až do Trenčína. Před ním nás navedl dispečer na přistání. Letěli jsme v několika metrech. Také na IL-14 , při letu do maďarského Tokelu nás obestoupily mraky, a jen tak tak jsme sedli. No a také znám velice napínavý příběh únosu .

Veškeré  příběhy jsem zdokumentovat na stránkách s názvem  Příběhy  č.1 a č.2. 

 

av-14s_01.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 IL-14  Dopravní letoun

 

Děkuji za rozhovor a za celý tým StudentPointu přeji mnoho splněných snů i v budoucnu. 

Také děkuji za pozvání - Jiří Kurz

Kateřina Černíková 

                                             

Tak to tenkrát chodilo na CIAFU.  Czech international air fest .

 20622331_1623621427658858_1711145365619662491_n.jpg imag0359.jpg

 s6302390.jpgs6302396.jpg

CIAF- 1.9.-2.9.2018  Hradec Králové                   

s6302371.jpg 10441934_509505699151648_2905263915314389258_n.jpg

 

imag0383.jpg20160903_125835.jpg

 

 

 

 Zdroj :   Jiří Kurz      Mig-15                                                            

                       

 

 

Vel.letectva,pilot Mig-15 Roman Svoboda, pplk. Santovjak s přítelkyní / Pilot-Biele Albatrosy / , Jirka Veselý ,Quido a další ....

 

jamig.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Zdroj Jiří Kurz                                                                                           CIAF

 

Pilot a kolega létajícího Migu -15 UTI-Hradec Králové-Roman Svoboda a pan Miřácký.

 

Jirka Veselý, Santovjak, jeho přítelkyně,Roman Svoboda , J. Miřácký, Josef Svoboda - otec Romana,velitel letectva, Simr,Quido,?                                                                                 

Letání na CIAFU s Mig-15 v podání  Romana  Svobody a J. Miřáckého - návrat patnáctky z USA do země svého zrodu.

  Letoun byl zakoupen v USA      Majitelé MIG -15 z USA    a  Denisa  Svobodová  i Roman Svoboda - pilot   -                                                          

 

Mimořádná  návštěva na CIAFU :  Pilot  z USA  O´Grady  Jeho let v Bosně. Letiště Hradec       Králové 1995 

 Foto : Velitel USA, Kurhwscan0002611.jpgz,USA, OˇGrady-pilot, US

 

 

 

 

 

Není bez zajímavosti, že kapitán O´Grady byl 3 týdny před svým sestřelením byl  účastníkem CIAFu v Hradci Králové. Z Aviana /Italie/ do Hradce Králové přivedl F-16C 555. squadrony.

Čtěte: Bosna 
Dvojice letounů USAF F-16C provádí rutinní hlídkový let v rámci operace Deny Flight. Kontrolují dodržování bezletové zóny…Vedoucí letu byl kapitán Wright, jako jeho wingman letěl kapitán O´Grady. Ve tři hodiny odpoledne středoevropského času ve výšce kolem šesti kilometrů zasáhla letoun kapitána O´Gradyho protiletadlová raketa 3M9 vypálená Bosenskými Srby z komplexu 2K12 KUB.Z hořícího stroje se pilot katapultoval velmi těšně před jeho explozí. Nicméně,horké křeslo, ACES II pracovalo bezchybně a O´Grady katapultáž přežil bez vážnějšího zranění. Nečekal na automatické otevření svého padáku a otevřel ho manuálně asi 5 kilometrů nad zemí. Nacházel se mezi městy Banja Luka a Bihač.
Pět dnů se skrýval před nepřátelskými ozbrojenci. Po spotřebování nouzové dávky potravin byl nucen jíst kořínky, rostliny, hmyz. Pil dešťovou vodu nebo rosu pochytanou speciální fólií z nouzového vybavení. Špatné počasí a obava před odposlechem a zaměřením mu zabraňovali použít nouzovou vysílačku. K vysílání se rozhodl v noci ze 7. na 8. června. Vysílání zachytil v F-16 kapitán Hanford během jednoho z pátracích letů. Po ověření pomocí kontrolních otázek, zda se jedná skutečně o O´Gradyho a že není v zajetí následovalo přesné zaměření vysílačky. To provedl letoun AWACS. V 5.30 h ráno 8. června odstartovaly z paluby USS Kearsarge dva vrtulníky CH-53 Super Stallion s výsadkáři námořní pěchoty. O bezprostřední podporu se staraly dva bitevní vrtulníky AH-1W SuperCobra a dva letouny AV-8B Harrier. Z výšky na vše dohlížela dvojice stíhacích F/A-18D Hornet a bitevních A-10 Thunderbotl II. Elektronické rušení zajišťovala dvojice EA-6B Prowler. V 6.35 h měli záchranáři s O´Gradym vizuální kontakt, v 6.40 h byl na palubě Super Stallionu. O necelou hodinu později vrtulník přistál na palubě USS Kearsarge.Slečna Smrt si tentokrát brousila drápky zbytečně.
Tak taková ESA   se  tenkráte presentovala v Hradci Králové na  leteckém dnu .

 

Katapult ze stíhačky F-16 na hradeckém letišti :

Letecký den CIAF ´95  na vojenském letišti v Hradci Králové skončil katastrofou.

Zpracoval Jiří Kurz

img_0094.jpghjxr3ayog4c-jbfekeppau0ikb7bnhh04ursvq8xswo6thtx-pu3udmmq1bfmm9iykrbbu4.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Hradec   Králové ve dnech 13. a 14. května 1995

Jak se to mohlo stát. V osudný den panovalo v prostoru města Hradec Králové špatné počasí. Od rána vítal přilétávající letadla vytrvalý déšť. Chvíli před 12. hodinou se k  hradeckému letišti přiblížila i trojice belgických letadel F-16A ze základny Kleine Brogel. Sledována pardubickým radarovým dispečerem, propíchla husté mraky a klesala k Hradci Králové , který právě přečkal silnou přeháňku. Pod mraky, ve vzdálenosti 7 km od hradecké základny, ohlásil vedoucí skupiny vizuální kontakt s letištěm. Vedoucí belgické trojice se rozhodl jít na přistání přímo z kurzu, jelikož mu docházelo palivo. Přistál bez problémů.

Co se dělo dál.Zbylá dvojice udělala okruh a zalétla standardní přiblížení. Nový vedoucí přistával na neznámém letišti poprvé a nad prahem dráhy měl větší rychlost i výšku, než by mít měl. V důsledku této nepřesnosti dosedl až zhruba v polovině vzletové a přistávací dráhy. Stejně tak vedený letoun, za který vedoucí skupiny odpovídá . Oba piloti po dosednutí začali intenzivně brzdit. Za sucha by to byli zvládli, ne však za mokra. Konec dráhy se rychle blížil a vedoucí se rozhodl přistání přerušit. Vražením plynové páky do krajní přední polohy zapnul přídavné spalování a s lehkou. F-16 byl za chvilku opět ve vzduchu. Své číslo o svém postupu neinformoval. To je neslučitelné s pravidly přistání ve skupině.V kokpitu F-16 byla sedící 27 letý poručík Annemie Jansenová s nalétanými 300 hodinami na typu a o rozhodnutí svého vedoucího nevěděla. V rádiu ticho, navíc ho bohužel ani skrz oblak vodní tříště zvednuté z dráhy jeho motorem, neviděla.

Následovala katastrofa.Aby předešla možné srážce, přestala brzdit. Po vyjetí z vodního mraku, což bylo otázkou okamžiku, ji čekalo překvapení. Vedoucí letoun stoupá pryč, ona se nachází v poslední třetině přistávací dráhy a opakovat už nelze.Brzdy nejsou použitelné, je ve smyku a začíná se ošklivě naklánět.V momentě, kdy se letoun ocitl částečně mimo dráhu a náklon se stále zvětšoval, zatáhla za katapultážní madlo svého „ křesla". Sedadlo ACES II ji i přes nepříznivou polohu letounu bezpečně vyneslo z kokpitu a za chvíli se poručík znovu ocitla na ploše hradeckého letiště. Ihned byla v péči lékařů. Svezení na horkém křesle přestála bez zranění. Letoun byl  zničen. Po vystřelení pilotky , letoun vyjel z dráhy a převrátil se na záda. Vyšetřování za viníka této mimořádné události označilo vedoucího dvojice.

Všechny tři letouny F-16 nesly na ocase nápis Fortuna Favet Fortibus /štěstí přeje odvážným / Poručík Jansenová štěstí měla. Ať se jí drží i nadále.

 

Letecká show : Dny NATO v Mošnově -Rok 2019

14358704_764419507029687_665736238045219312_n.jpg

70881792_10157431391909788_6968586142862016512_n.jpg

-

 

 

 

 

 

 

Opravdu nejkrásnější letecká show,kterou jsem kdy viděl.

Jen pár postřehů. Letecké ukázky předvádělo 17 zemí, vstup byl  po oba dny zdarma,počasí bylo exelentní, nádherné letiště , které je civilní a od dob kdy jsem zde 7 let létal, vyrostlo opravdu do krásy. Celé se nádherně zezelenilo, stromy a hory    kolem vytvořily hezkou kulisu, je obrovské a tak  mohlo pojmout až   220 000 lidí. Bylo zde předvedeno mnoho nových letounů jako transportní z USA C5, 2 typy nových vrtulníků pro naši armádu  , L139 NG a i nové typy jiné techniky. Zkrátka NÁDHERA.

Závěrem  sympatická reportérka ČT Iva Kubánková předvedla moc pěknou práci při rozhovorech s pilotmi i ostatními a své práci po letecké rovině tomu rozumí a dobře se poslouchala.   Podle mě i dle ředitelství leteckého dne byla na prvním místě vyhodnocena letová ukázka Martina Šonky s letounem X 300 a Ivo Kardošem s Gripenem J39. Druhé místo má Patrolle di France, pak Midnigh Hawk a solo na stíhačce Typhoon z GB. Ostatní předvedli úchvatnou podívanou.Letiště mě přirostlo k srdci a proto jsem ukázky sledoval s velkou pozorností. Díky moc všem pořadatelům za nej show ve střední Evropě. Skupina Šonka - Kardoš nemá na světě obdoby nikdo ji nikdy nepředvedl. Jiří Kurz 

Úvodem :  ​Mošnovské letiště :
První  využitelné letiště  zde bylo zřízeno v 1939 hitlerovskou Luftwaffe. Na  terénu  mezi Albrechtičkami , Mošnovem a Hartami startovala od 1.září německá letadla k útoku na Polsko. V průběhu války však bylo letiště opuštěno.  V 50. letech  bylo vybudováno velké moderní letiště . Oficiální provoz zde byl zahájen 17.října 1959, kdy zde přistál první proudový letoun TU - 104 A. Letiště však nesloužilo pro civilní dopravu,ale hlavně pro potřeby vojenského letectva.Byl zde dislokován stíhací a dopravní pluk, později i vrtulníková letka. Od roku 1993 - po rozpadu federace  v říjnu 1995 je posádka úplně zrušena.

 

Mošnov -  letiště pojmenované podle vesničky jménem Mošnov, která  byla přímo u vstupu na tehdy vojenské letiště. Bylo obrovské na rovině mezi Mošnovem,Petřvaldem Studénkou,Sedlnicemi . Dráha dlouhá 3.5 km a široká 63 m. Směr 04/22 a výška  257 m. Mohli jste přistát a odstartovat třeba 3x a pořád jste byli na letišti. Mám to letiště  stále zafixované v srdci , protože jsem tam 7 let bydlel v hotelu 10-ítka v Mošnově a  jako pilot na AN-2 i na IL-14 sloužil a dojížděl do  mého bydliště v Hradci  Králové ,kde jsem bydlel v rodinném domku .Nechtěl jsem se stěhovat. Dojíždění bylo drastické , ale byl jsem mladý a to létání u 1. dopravně-výsadkového pluku byla pohádka.

Jiří Kurz

Moje letecká služba na letišti  MOŠNOV.

Při svém působení 7 let  u 1.  Leteckého pluku v Mošnově,jsem se setkal s mnoha výbornými piloty, nejen dopravními , ale i stihači , kteří se z mnoha důvodů museli přeškolit na pomalejší stroje a to na dopravní nebo vrtulníky. Tím byl také narušen jejich civilní život, jelikož se museli přestěhovat z jedné posádky do druhé a rodina musela změnit zaměstnání ,děti školu a pod. Byl jsem tím postižen i já. 7 let jsem dojížděl  z Hradce Králové do Mošnova-Příbora, kde jsem na různých svobodárnách i hotelu , bydlel. Dopravní pluk byl obrovský komplex pilotů, navigátorů, radistů , palubních i pozemních techniků a dalších vojáků. Tím jsem se dostal do party , kde o různé příhody nebyla nouze. Pří přeškolování jsem létal s mnoha výbornými kapitány letounů . Viz. ,,Berany nejsou také  špatné. Dopravní  piloti,, .

 

Letošní akce :  17.5.2019 H.K./ zdroj :Jakub Vaněk /

Letecký den pro širokou veřejnost.  Jiří Kurz

img_20130510_112911.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vrtulníková akce Helicopter Show na letišti v Hradci Králové.
17. květen: Semináře pro odbornou veřejnost, výukový program pro děti ze škol a veletrh škol se zaměřením na IZS - 18. květen:

10384732_509500339152184_4318239443376276999_n.jpg370154-gallery1-lm7d0.jpg

   Šéf  DSA a.s. pan Tuček

 

Helicopter Show Hradec Králové : Letos  2019  i  2018 

Spojení slunečného počasí a přehlídky silných strojů ve vzduchu i na zemi přilákalo na hradecké letiště více jak 25 tisíc diváků. Konal se zde totiž další ročník již tradičních akcí – Helicopter Show a Rally Show, které se letos spojily dohromady. V pátek se zde odehrávala spolupráce složek IZS, kde odborníci diskutovali na workshopech o dosud nediskutovaných tématech, na letišti nacvičovali společnou spolupráci při nestandardních situacích a sklidili velký úspěch i u školáků, která sem zavítali v rámci branného dopoledne.

Sobota patřila samotné Helicopter Show, kde nechyběla ani simulace dopravní nehody, u které zasahovaly všechny složky IZS včetně čtyř vrtulníků. Největší ovace ale sklidil průlet čtrnácti vrtulníků, které zahájily vrtulníkovou show.

 

imag0188.jpg10484152_509504915818393_501997364063660166_n.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

Novinkou pro všechny návštěvníky byla možnost vyzkoušet si soutěžní, okruhové a offroadové speciály společně s dalšími zážitky. Tato akce byla svým rozsahem a především kvalitou jednou z největších v Čechách. Většina návštěvníků měla to štěstí, že se na ně dostala řada, a získali tak možnost svézt se ve špičkových vozech ze světa motosportu nebo v legendách, které znali jen z časopisů. Největší zájem byl především o drifty a rallye, ale brzy byly obsazeny také helikoptéry a Tatra z Rallye Dakar.

Program doplňovali také letečtí modeláři, hasičské jednotky se sborem dobrovolných hasičů, Červený kříž, Policie České republiky a mnoho dalších. Jejich ukázky byly zaměřeny převážně na prevenci, dodržování bezpečnosti a na záchranu lidských životů. Jiří Kurz                                                                                                                                                                      

I ženy rádi létají: Viz-další  příspěvek : Od Cesny 152 k Boeingu 737.    ​                                                      

                 Zdroj: Jiří Kurz                    Bára a AN-2   Hradec Králové

imag0013.jpg

 

​Prosím pokračujte nahoře na dalších odstavcích po kliknutí na 3 vod. čárky. 

Díky za vaši prohlíhku J.Kurz

   

                                                                 

 

 

                                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář